Educatieve voorstellingen
Couscous & Kaas
terug naar overzicht voorstellingenterug naar overzicht composities
Een meedoe-concert voor kinderen, ontwikkeld in opdracht van Muziekgebouw aan 't IJ en ensemble Asko|Schönberg, met liedjes, dans, beweging en body-percussie.
Couscous & Kaas vertelt het verhaal van de 11-jarige Yasmina, dochter van een Marokkaanse moeder en Nederlandse vader. Voetballen is haar lust en leven. Tot er iets gebeurt wat alles verandert.
In de weken voorafgaand aan het concert bereiden leerlingen zich voor op het concert met een digitaal lespakket. Zo leren ze het verhaal en de muziek goed kennen. Samen met de musici zijn zij verantwoordelijk voor het uiteindelijke concert.
In 2016 heb ik Couscous & Kaas bewerkt voor symfonieorkest, in opdracht van het Orkest van het Oosten. In juni 2018 spelen ze deze versie wederom.
script/regie: Margrith Vrenegoor
compositie: Toek Numan
beeld: Diede van Vree
presentatie: Eric Robillard
Symfonie voor Angsthazen en Durfals
terug naar het overzichtEen meedoe-concert voor kinderen, ontwikkeld in opdracht van het Concertgebouw en het Balletorkest, met liedjes, dans, beweging en body-percussie.
De Symfonie voor Angsthazen en Durfals is geïnspireerd op het sprookje over De jongen die wilde leren griezelen. De muziek is een afwisseling van delen uit Moussorgski's Schilderijententoonstelling en spreekkoren en liedjes van Toek Numan.
In de weken voorafgaand aan het concert bereiden leerlingen zich voor op het concert met een digitaal lespakket. Zo leren ze het verhaal en de muziek goed kennen. Samen met de musici zijn zij verantwoordelijk voor het uiteindelijke concert.
De Symfonie voor Angsthazen en Durfals is in de loop der jaren uitgevoerd door het Balletorkest (voorheen Holland Symfonia), het Orkest van het Oosten, het Radio Filharmonisch Orkest en het Gelders Orkest.
In 2016 ging het bij het Nederlands Blazers Ensemble als onderdeel van het project Samenspel van Vluchtelingenwerk Nederland, voor 600 asielzoekerskinderen.
Er is ook een versie voor piano, bas en drums (en presentator + violiste) beschikbaar.
concept/script/regie: Margrith Vrenegoor
concept/arrangementen/composities: Toek Numan
concept/presentatie: Eric Robillard
les-DVD: Peter Claassen
Zwier
terug naar het overzichtZwier is een tekstloze voorstelling door 5 blazers van het Wervelwind Ensemble, waarin de kracht van de muziek en de vertelkunst van de beweging centraal staan. Zwier is een co-productie met het Festival 2 Turven Hoog, een kunstfestival voor de allerkleinsten (1–4 jaar) dat jaarlijks in Almere plaatsvindt.
In Zwier stap je met vijf muzikanten in een muzikale zweefmolen: de wervelende klanken tillen je op en draaien je rond. In de geborgenheid van een kring trekt een elegante wals aan je voorbij, golven sierlijke melodieën heen en weer en veranderen de muzikanten in een zoemende bromtol of een schurende draaideur... Zwier is een luchtig spel van gulle klanken en bewegingen. Een muzikale ode aan zwieren!
In regie van Ide van Heiningen en Virág Dezsö (MAPA) en met muziek van Toek Numan.
Première: 3 en 4 oktober 2015, tijdens het Festival 2 Turven Hoog te Almere.
Zwier is een co-productie van het Wervelwind Ensemble en Festival 2 Turven Hoog.
Concert voor Rafiq
terug naar het overzichtEen meedoe-concert voor kinderen, ontwikkeld in opdracht van het Orkest van het Oosten, met liedjes, dans, beweging en body-percussie.
Saidah is tien jaar en woont met haar ouders in een land hier heel ver vandaan. Dan raast opeens de oorlog als een storm over het land en Saidah moet vluchten, alleen, zonder haar ouders. Als talisman krijgt Saidah van haar ouders een lied mee. Saidah komt aan in een land waar de mensen patat eten en waar het vaak regent. Zal zij haar ouders terugvinden?
In de weken voorafgaand aan het concert bereiden leerlingen zich voor op het concert met een digitaal lespakket. Zo leren ze het verhaal en de muziek goed kennen. Samen met de musici zijn zij verantwoordelijk voor het uiteindelijke concert.
script/regie: Margrith Vrenegoor
arrangementen / muzikale vormgeving: Toek Numan
beeld: Diede van Vree
presentatie: Eric Robillard
Meneer Gijs wil een Prijs
terug naar het overzichtEen meedoe-concert voor kinderen, ontwikkeld in opdracht van de TROS Magische Muziekfabriek, met liedjes, dans, beweging en body-percussie.
Meneer Gijs is koordirigent en hij heeft maar één droom: hij wil met zijn koor de grote Wereldcup voor Koren winnen. Maar zijn koor bestaat maar uit vier mensen, die ook nog eens voortdurend ruzie met elkaar maken. Om met de wedstrijd mee te mogen doen moet Meneer Gijs snel een goed koor vinden. Dus besluit hij audities te houden. Maar dat blijkt niet eenvoudig te zijn, de meest vreemde types melden zich aan. Een meezingvoorstelling met liedjes van The Sound of Music tot aan Harry Bannink, van Verdi tot Tom Manders.
In de weken voorafgaand aan het concert bereiden leerlingen zich voor op het concert met een digitaal lespakket. Zo leren ze het verhaal en de muziek goed kennen. Samen met de musici zijn zij verantwoordelijk voor het uiteindelijke concert.
script/regie: Margrith Vrenegoor
arrangementen / muzikale vormgeving: Toek Numan
presentatie / spel / zang: Willem de Vries
met 40 leden van het Groot Omroepkoor o.l.v. Gijs Leenaars en het Rogier Telderman Trio
Toon je Kunsten
terug naar het overzichtSchoolpleinconcert, uit te voeren door alle leerlingen van een basisschool, ontwikkeld in opdracht van de Philharmonie Zuidnederland. Kinderen zingen, bewegen, spelen op pBones, trommels en fluitjes, begeleid door een klein ensemble van 2 trompetten, trombone, tuba en drums.
Op 15 juli 2016 was de première, op basisschool De Bergen in Eindhoven. Voorbereidende workshops door Han Vogel, Karin van Hengel en Mister pBone: Mark Boonstra. Compositie/tekst: Toek Numan.
Concert voor 1000 sterren
terug naar het overzichtEen meedoe-concert voor kinderen, ontwikkeld in opdracht van het Concertgebouw en het Balletorkest, met liedjes, dans, beweging en body-percussie. Met twee operazangers, 1 presentator, 1 symfonieorkest en 1000 kinderen.
Verlegen Jan Joris is verliefd op mooie Roxanne. Maar zij is verliefd op stoere Freek. Over woorden spreken, maar ze niet durven zeggen, over mooi en lelijk, maar vooral over muziek.
In Concert voor 1000 sterren is muziek te horen van Bizet (Carmen), Turina en De Falla, in afwisseling met liedjes van Toek Numan.
In de weken voorafgaand aan het concert bereiden leerlingen zich voor op het concert met een digitaal lespakket. Zo leren ze het verhaal en de muziek goed kennen. Samen met de musici zijn zij verantwoordelijk voor het uiteindelijke concert.
script/regie: Margrith Vrenegoor
arrangementen/composities/muzikale vormgeving: Toek Numan
presentatie: Eric Robillard
les-DVD: Peter Claassen
Zingen bij de Opera
terug naar het overzichtSinds 2012 is Toek Numan voor Nationale Opera & Ballet betrokken geweest bij diverse educatieprojecten. Voor het project “Zingen bij de Opera - Kinderkoor” maakte hij samen met Lotte van Dijck bewerkingen van ‘De liefde voor 3 sinaasappels’ van Prokofiev (voor kinderkoor, fluit, klarinet, saxofoon en piano), ‘La Bohème’ van Puccini (voor 2 solisten, kinderkoor, hoorn, trompet, trombone, tuba en piano) en ‘Pique Dame’ van Tchaikovsky (voor 1 solist, fluit, klarinet, cello en piano) voor kinderen van 6 t/m 12 jaar.
Eveneens in het kader van “Zingen bij de Opera” mede-initieerde hij en droeg bij aan, een uitvoering van Mozarts Zauberflöte met 325 amateurzangers, 50 kinderen, 26 middelbare scholieren, en een ad hoc kamerorkest, in 2015.
Het nieuwste project, van 2017, is een bewerking van Puccini's opera Turandot, gebaseerd op de bewerking uit 2016 voor Maak je Opera Eigen, maar met toch ook veel nieuwe elementen, zoals de bezetting van piano, slagwerk en contrabas en: Rick Zwart!
Maak je Opera Eigen
terug naar het overzichtEen jaarlijks terugkerend project bij Nationale Opera & Ballet is Maak je Opera Eigen.
Hierin leren middelbare scholieren het verschijnsel Opera kennen door er zelf eentje uit te voeren. Een team van NO&B bezoekt meerdere keren de scholen, waarbij alle aspecten aan bod komen: zang, spel, dans, décor, regie, dramaturgie en ook de muzikale begeleiding die grotendeels in handen is van de leerlingen zelf. Het is dus hard werken geblazen en het project duurt dan ook enkele maanden. Nadat ze hun eigen uitvoering hebben gegeven wordt het hele traject afgesloten met een bezoek aan het Muziektheater in Amsterdam, waar de leerlingen het originele werk gaan zien.
Samen met regisseur Marleen van der Wolde maakte Toek Numan hiervoor bewerkingen van ‘Lucia di Lammermoor’ van Donizetti, ‘MacBeth’ van Verdi en ‘Roméo & Juliette’ van Berlioz.
In 2016 maakte hij met een team van NO&B en schrijver Arend van Dam een bewerking van Puccini’s ‘Turandot’, de eerste aflevering van Maak je Opera Eigen voor het Primair Onderwijs.
Na een succesvolle pilot op twee Amsterdamse scholen in 2016, zal deze bewerking in 2017 op maar liefst 25 scholen in Zaandam en Amsterdam de eindejaarsmusical vervangen. (!)
Peter en zijn Wolf
terug naar het overzichtEen meedoe-/familieconcert, ontwikkeld in opdracht van de TROS Magische Muziekfabriek en het Orkest van het Oosten.
De muziek bestaat uit een combinatie van Prokofievs Peter en de Wolf en delen uit zijn Romeo & Juliette-suites.
Peter is 11 jaar en hij woont met zijn vader in een grote stad. Hij is doodsbang voor honden. Dan wordt Peter naar zijn onbekende opa gestuurd, die ver weg woont. Waar altijd sneeuw is en… WOLVEN!
Om over zijn angst heen te komen bedenkt Peter een plan: hij zal het gevaarlijkste doen wat hij kan bedenken; hij zal een wolf vangen.
script/regie: Margrith Vrenegoor
muzikale vormgeving: Toek Numan
presentatie: Eric Robillard
beeld: Peter Claassen
De Griezels
terug naar het overzichtEen meedoe-concert voor kinderen, ontwikkeld in opdracht van de TROS Magische Muziekfabriek, met liedjes, dans, beweging en body-percussie.
Muziek: James MacMillan - Into the Ferment en liedjes van Toek Numan.
Meneer en mevrouw Griezel vormen een wel heel bijzonder stel. Ze doen alles om elkaar het leven zuur te maken. Zo stopt hij Reuze Kribbebijters in haar bed en zij geeft hem levende kronkelspaghetti als avondeten. Het enige dat ze gemeen hebben is dat ze allebei dol zijn op vogelpastei.
In de tuin van de Griezels staat een grote kooi, met daarin vier apen die door de Griezels gevangen gehouden worden. Het zijn Huppeldepup, zijn vrouw en hun twee kinderen. Meneer Griezels droom is om ooit het allereerste 'Grote Ondersteboven Apencircus' te bezitten. Maar Huppeldepup verzint een fantastisch plan om de Griezels een koekje van eigen deeg te geven. De apen nemen wraak en hoe!
i.s.m. TROS en Muziekcentrum van de Omroep / vanaf 6 jaar
script/regie: Margrith Vrenegoor
muziek: James McMillan en Toek Numan
presentatie: Remko Vrijdag
beeld: Peter Claassen
Een Raadsel voor Roosje
terug naar het overzichtEen meedoe-concert voor kinderen, ontwikkeld in opdracht van de TROS Magische Muziekfabriek, met liedjes, dans, beweging en body-percussie.
Muziek: Edward Elgar - Enigma Variaties en liedjes van Toek Numan.
Roosje heeft van haar zus Pia een schrift met tien zelfgeschreven versjes gekregen, die een raadsel bevatten. Roosje doet wat ze kan om dit raadsel op te lossen. Wat heeft Pia haar willen zeggen?
Een ontroerende muzikale voorstelling naar aanleiding van het boek van André Sollie, bekroond met de Vlaamse Cultuurprijs voor Jeugdliteratuur.
i.s.m. TROS en Muziekcentrum van de Omroep / vanaf 6 jaar
script/regie: Margrith Vrenegoor
muziek: Edward Elgar en Toek Numan
presentatie: Eric Robillard
beeld: Peter Claassen
DrukWerk
terug naar het overzichtDruk, druk, druk, haasten, haasten, snel nog even iets afmaken. Ping, een mail. Tring, de telefoon. Brisk heeft het druk op kantoor. Opschieten anders wordt de directeur boos, maar de directeur is met hele andere dingen bezig. Hij fantaseert erover hoe het op kantoor zou zijn als iedereen muziek zou maken in plaats van vergaderen, telefoneren en internetten. DrukWerk is een compositie van mails, ringtones, een printer, een enorme verzameling blokfluiten op muziek van Tsjaikovski, Telemann, Tye en Toek Numan, uitgevoerd door het blokfluitkwartet Brisk en geregisseerd door Gienke Deuten. Met Marjan Banis, Saskia Coolen, Alide Verheij en Bert Honig.
Lejo LIVE, of: Lejo ontdekt het orkest
terug naar het overzichtVoorstelling voor iedereen van 3 jaar en ouder(s), met handpoppetje Lejo (door Leo Petersen) en symfonieorkest.
Lejo staat voor het eerst voor een symfonieorkest, de muziek voor zich op de lessenaar, klaar voor de start! Maar hoe hij ook zijn best doet: het piept, het kraakt, het kreunt en klinkt hartstikke vals. Tja, logisch ook als je nog geen fluit van een trompet weet te onderscheiden! Dus gaat Lejo op onderzoek, samen met de musici uit het orkest.
Het orkest speelt een selectie fragmenten van klassiekers zoals Eine Kleine Nachtmusik, An die schöne blaue Donau, Slavische dansen en Ouverture William Tell.
Spel: Leo Petersen
Muziek: Toek Numan
Concept: Petersen / Numan / Orkest van het Oosten.
fragment met "Bootje" van Toek Numan, gevolgd door diens arrangement van An der schönen blauen Donau
Het Familieconcert
terug naar het overzichtVoorstelling voor iedereen van 3 jaar en ouder(s), met handpoppetje Lejo (door Leo Petersen) en een klein ensemble (klarinet, trompet, viool en cello).
Verwonderd door het prachtige samenspel van de musici, kan Lejo het niet laten om de viool en de strijkstok van dichtbij te bekijken. Samen met de klarinettist laat hij een slang dansen. Een grappig en ontroerend familieconcert met live gemaakte en vertoonde Lejo-filmbeelden.
De muziek bestaat uit een selectie fragmenten van Bach, Paganini, Strauss, Mozart, Joplin, Dvorak, Smetana, Offenbach, Rossini en Numan.
Spel: Leo Petersen
Muziek: Toek Numan
Concept: Petersen / Numan / Orkest van het Oosten.
Tijgers op de trap
terug naar het overzichtHoe klinkt dapper? Een tijger recht in de ogen durven kijken. Echt zoenen. De beste drummer van de wereld worden. Dat staat op het verlanglijstje van Mo, maar in het ziekenhuis komt hier niets van terecht. Hij heeft zijn geheime vrienden Indy, Kauwboy en Motorman stiekem naar binnengesmokkeld. Want dan is hij ’s nachts niet zo alleen, de pillen niet zo vies en is hij minder bang. Zouden zij hem kunnen helpen zijn dromen uit te laten komen?
"De composities en arrangementen van Toek Numan schitteren door geraffineerde eenvoud en zijn prachtig in het verhaal verweven. Het beeldscherm op de achtergrond, het decor met vele luikjes waaruit attributen en spelers opduiken en de kostuums, het getuigt allemaal van een perfecte dosering en doordachtheid." Pieter Rings, Theaterkrant *****
Première: zondag 31 januari 2016 in Podium Mozaïek, Amsterdam.
Laatst gespeeld op 3 juli 2016.
Script en regie: Margrith Vrenegoor
Muziek: Percossa en Toek Numan
Decor en lichtontwerp: Tom Verheijen
Beeld: Peter Claassen
Voice-over: Bart Klever
Kostuums en rekwisieten: Judith de Zwart
Techniek: Maarten van Dorp
Geproduceerd door Oorkaan
Het Droevigeluidje
terug naar het overzichtHet Droevigeluidje is een interactieve voorstelling voor kleuters, met een verteller en vijf strijkinstrumenten.
Het droevigeluidje zou zo graag eens wat vrolijker klinken. Maar hoe doe je dat? Is een vrolijk geluidje hard of juist zacht? Hoog of juist laag? Lang of juist kort? Langzaam of snel? Het droevigeluidje gaat samen met de kinderen met muziek en dans op zoek naar vrolijkheid. En op die reis komen ze een heleboel instrumenten en hun emoties tegen.
Een voorstelling voor de allerjongsten van het basisonderwijs, een eerste kennismaking met musici en muziekinstrumenten.
Script: Sigrid Merx
Muziek: Toek Numan
Verteller: Bram van Oers
Uitvoerenden: leden van het Rotterdams Philharmonisch Orkest
De Grote Mees Kees Show
terug naar het overzichtAl is Mees Kees nog maar stagiair, orde houden kan hij als de beste. Niks is voor hem een probleem, zelfs rekenen en topografie willen de kinderen best van hem leren. En wanneer ze voor de bonte avond een super saai liedje moeten instuderen, bedenkt Mees Kees samen met de klas snel iets anders: een coole rap!
Een flitsende voorstelling met veel muziek, verhalen, raps, non-stop-PowerPoint en vooral: Mees Kees!
Holland Symfonia (voorloper van Het Balletorkest)
Henrik Schaefer, dirigent
Mirjam Oldenhave, verteller
Irene Schepers, spel
Roos de Wijs, spel
Rick de Haas, live-illustraties
Cheryl, beatbox
Ishan Qureshi, free runner
Liese Claesen, fluit solo
Marije Weenink, fluit solo
Mirjam Oldenhave, teksten
Irene Schepers, muziek en liedjes
Toek Numan, arrangementen en compositie
Alex Brok, lichtontwerp
Rick de Haas, decorontwerp
Martina Fehmer, kostuumontwerp
Pepijn Cladder, spelregie
Joris Nassenstein en Jan Pieter Koch, concept en regie
Dorien de Bruijn en Joris Nassenstein, productie
Speeldata:
15 januari 2012 | Philharmonie Haarlem
29 januari 2012 | Theater De Vest Alkmaar
16-28 januari 2012 | Schoolvoorstellingen in Philharmonie Haarlem
Henkie met de Hoorn
terug naar het overzichtHenkie, voor verteller en twee instrumenten (er zijn vier versies: fl.+ fag. / ob.+ vlc. / vl.+ cor. / cl.+ cb.), werd geschreven in opdracht van het Concertgebouw Amsterdam, als onderdeel van het educatieve project Hemelse Herrie voor leerlingen uit groep 4 van het basisonderwijs. Hemelse Herrie was een samenwerkingsproject van het Concertgebouw en het Asko|Schönberg Ensemble. Regisseur Margrith Vrenegoor bewerkte het gouden boekje-verhaal Henkie met de Hoorn van Jack Bechtold (vertaling Annie M.G. Schmidt) voor deze gelegenheid.
Henkie leert hoorn spelen, maar zijn moeder en alle buren worden gek van het geluid. Hij vlucht naar het platteland, maar ook de koeien en de paarden kunnen zijn hoornspel niet verdragen. Uiteindelijk belandt hij in een bootje op zee, waar hij ongestoord kan oefenen, en voorkomt daar met zijn valse noten onbedoeld dat een groot passagierschip in de mist op de rotsen vaart. Hij wordt als een held binnengehaald.
Script/regie: Margrith Vrenegoor
Liedtekst/lesmateriaal: Lotte van Dijck
Muziek: Toek Numan
Hemelse Herrie draaide vier seizoenen in het Concertgebouw in Amsterdam, van 2006 t/m 2009.
Het Reisbureau
terug naar het overzichtHet Reisbureau, voor verteller en klein ensemble (hoorn, altviool, harp en contrabas), werd geschreven in opdracht van het Concertgebouw Amsterdam, als onderdeel van het educatieve project Wonderlijke Klanken voor leerlingen uit groep 4 van het basisonderwijs. Wonderlijke Klanken was een samenwerkingsproject van het Concertgebouw en het Asko|Schönberg Ensemble. Lotte van Dijck schreef het script en de liedteksten.
Henkie leert hoorn spelen, maar zijn moeder en alle buren worden gek van het geluid. Hij vlucht naar het platteland, maar ook de koeien en de paarden kunnen zijn hoornspel niet verdragen. Uiteindelijk belandt hij in een bootje op zee, waar hij ongestoord kan oefenen, en voorkomt daar met zijn valse noten onbedoeld dat een groot passagierschip in de mist op de rotsen vaart. Hij wordt als een held binnengehaald.
Script/regie: Margrith Vrenegoor
Liedtekst/lesmateriaal: Lotte van Dijck
Muziek: Toek Numan
Hemelse Herrie draaide vier seizoenen in het Concertgebouw in Amsterdam, van 2006 t/m 2009.
Zingen bij de Opera - Die Zauberflöte
terug naar het overzichtPrachtige unieke versie van Mozarts Zauberflöte. 325 amateur zangers, 50 kinderen en 26 jongeren stonden samen met jonge professionele solisten op de planken, begeleid door een speciaal ad hoc kamerorkest, en gaven een warme en ontroerende vertolking van deze opera. Geproduceerd door Nationale Opera & Ballet.
Muzikale leiding: Bas Pollard
Regie: Wim Trompert
Bewerking muziek: Toek Numan
Choreografie: Honey Eavis
Assistent Choreograaf: Rasta Jops
Instudering: Hans Veldhuizen en Emma Rekers
Sarastro: Maciej Straburzynski
Tamino: Peter Gijsbertsen
Koningin van de Nacht: Lisa Mostin
Pamina: Alexandra Schoeny
Papageno: Michael Wilmering
Monostatos: Uros Petrac
Papagena: Lilian Farahani
Koor: Grote Koor en Kinderkoor van Zingen bij de Opera, Koor van het IJburg College
Orkest:Leden en oud-leden van het Utrechtsch Studenten Concert, die speciaal voor deze gelegenheid een kamerorkest hebben vormden, aangevuld met leden van het CREA orkest en het Noord Hollands Jeugdorkest.
Toelichting door regisseur Wim Trompert:
"De titel Die Zauberflöte duidt op een sprookje en de eerste scène van de opera waarin prins Tamino van een draak wordt gered, is een averechtse variant op vele oude ridderverhalen. Daarin staan de avonturen die de helden beleven vaak symbool voor (onbewuste) psychologische processen. Veel ridderromans zijn te lezen als coming of age verhalen.
Zouden we ook Die Zauberflöte als een metafoor voor het volwassen worden moeten lezen?
Als een poëtische vertelling over alle ontwikkelingen die je moet doormaken en de geesten die je moet leren bedwingen eer je volwassen bent. De wraakzuchtige Koningin van de Nacht, de handtastelijke Monostatos en zijn Sklaven zijn dan niet als realistische personages op te vatten, maar als zinnebeelden voor de kwade krachten die wij uit onszelf moeten verdrijven.
Zo bezien zijn de beproevingen van water en vuur die Tamino en Pamina aan het eind van de opera doorstaan alleen nog een slotritueel. Al vanaf het begin worden de twee geliefden aan beproevingen blootgesteld. Met vallen en opstaan brengen zij ze uiteindelijk allemaal tot een goed einde. Door het kwaad in zichzelf te leren overwinnen zijn ze volwassen geworden. Dat zegt niet dat ze geen fouten meer zullen maken. Niemand is perfect. Anderen kiezen ervoor om kind te blijven. Papageno en Papagena lappen alle beproevingen aan hun laars. Mozart gunt ook hun een gelukkig leven, met vele kinderen."