Educatieve Projecten

Toek Numan: "Sinds 2006 houd ik mij bezig met het ontwikkelen van educatieve projecten. Oogmerk is steeds om zoveel mogelijk kinderen in contact te brengen met klassieke muziek op een manier die ze raakt en enthousiast maakt. Omdat het voor verreweg de meeste kinderen in eerste instantie een ver-van-mijn-bed-show betreft, is het nodig dat ze handvatten aangeboden krijgen, zowel bij het luisteren als bij het spelen.
Wat dat laatste betreft heb ik in de loop van de tijd handigheid ontwikkeld in het vereenvoudigen van soms complexe stukken teneinde kinderen iets speelbaars of zingbaars te kunnen bieden wat zoveel mogelijk trouw blijft aan het originele werk/idee.
Wat betreft het luisteren heb ik keer op keer ervaren dat de aanpak van regisseur Margrith Vrenegoor bijzonder goed werkt: plaats de muziek op subtiele, smaakvolle wijze in een context die de ongeoefende luisteraar houvast biedt - een beeld, een verhaal, een choreografie. Een dergelijk kader geeft juist rust en ruimte om de oren te openen en in de muziek op te gaan."



Concert voor kinderen en orkest

"Samen met regisseur Margrith Vrenegoor, presentator Eric Robillard en beeldmakers Peter Claassen en Diede van Vree ontwikkelde ik een reeks concerten waarin kinderen spelenderwijs het symfonieorkest en symfonisch repertoire leren kennen.
Het betreft concerten die meestal bestaan uit delen uit een bekend meesterwerk in afwisseling met naadloos hierop aansluitende liedjes (vaak worden ook thema’s uit het werk zelf meegezongen), spreekkoren, bodypercussie e.d. Kinderen bereiden op school in enkele lessen het concert voor en voeren het dan in de concertzaal uit samen met een professioneel orkest.

Om een brug te slaan naar de kinderen, die meestal nooit eerder voet in een concertzaal hebben gezet, laat staan een orkest hebben zien en horen spelen, leggen we een verhaal over de muziek heen. Dit is nodig omdat ze de opbouw van klassieke werken meestal nog niet kunnen volgen en bovendien omdat de hoeveelheid nieuwe indrukken (een concertzaal, een orkest enz.) voor het merendeel van de kinderen nogal overweldigend kan zijn. Dankzij het verhaal, hoe beknopt ook, weten de kinderen voortdurend waar ze “zijn” in het concert en blijven ze van begin tot eind betrokken.

Op deze manier hebben we inmiddels vele duizenden kinderen bereikt, die stukken als de Schilderijententoonstelling van Moussorgski (Symfonie voor Angsthazen en Durfals), de Enigma Variaties van Elgar (Een Raadsel voor Roosje) en zelfs de eerste symfonie van Mahler (Concert voor Rafiq) hebben leren kennen op een manier die ze niet snel zullen vergeten."






Zingen bij de Opera

Sinds 2012 is Toek bij Nationale Opera & Ballet betrokken geweest bij diverse educatieprojecten. Voor het project “Zingen bij de Opera - Kinderkoor” maakte hij samen met Lotte van Dijck bewerkingen van ‘De liefde voor 3 sinaasappels’ van Prokofiev, ‘La Bohème’ van Puccini en ‘Pique Dame’ van Tchaikovsky voor kinderen van 6 t/m 12 jaar. Eveneens in het kader van “Zingen bij de Opera” mede-initieerde hij en droeg bij aan, een uitvoering van Mozarts Zauberflöte met 325 amateurzangers, 50 kinderen, 26 middelbare scholieren, en een ad hoc kamerorkest, in 2015.

Maak je Opera Eigen

Een ander jaarlijks terugkerend project bij Nationale Opera & Ballet is Maak je Opera Eigen. Hierin leren middelbare scholieren het verschijnsel Opera kennen door er zelf eentje uit te voeren. Een team van NO&B bezoekt meerdere keren de scholen, waarbij alle aspecten aan bod komen: zang, spel, dans, décor, regie, dramaturgie en ook de muzikale begeleiding die grotendeels in handen is van de leerlingen zelf. Het is dus hard werken geblazen en het project duurt dan ook enkele maanden. Nadat ze hun eigen uitvoering hebben gegeven wordt het hele traject afgesloten met een bezoek aan het Muziektheater in Amsterdam, waar de leerlingen het originele werk gaan zien.
Samen met regisseur Marleen van der Wolde maakte Toek Numan hiervoor bewerkingen van ‘Lucia di Lammermoor’ van Donizetti, ‘MacBeth’ van Verdi en ‘Roméo & Juliette’ van Berlioz.

In 2016 maakte hij met een team van NO&B en schrijver Arend van Dam een bewerking van Puccini’s ‘Turandot’, de eerste aflevering van Maak je Opera Eigen voor het Primair Onderwijs. Na een succesvolle pilot op twee Amsterdamse scholen in 2016, zal deze bewerking in 2017 op maar liefst 25 scholen in Zaandam en Amsterdam de eindejaarsmusical vervangen. (!)


RPhO

In opdracht van De Doelen en het Rotterdams Philharmonisch Orkest schreef Toek Numan in 2010 de voorstelling ‘Het droevigeluidje’ op een script van Sigrid Merx. Vijf strijkers van het RPhO en verteller Bram van Oers laten daarin kleuters op speelse, interactieve wijze zien en horen hoe muziek een scala aan verschillende emoties kan oproepen.

In 2011 schreef hij ‘My Music Box Symphony’, het openingsconcert van de Kindermuziekweek in De Doelen, voor 150 kinderen op de zgn. music box (een klein kistje met talloze mogelijkheden) en een ensemble van het RPhO.

In 2012 schreef hij het concert ’IKEI - Op wereldreis’ voor het IKEI-orkest (Ieder Kind Een Instrument, basisschoolleerlingen die op school een keer per week les krijgen op een instrument naar keuze) en een ensemble van het RPhO.

Verder maakte hij in opdracht van het RPhO een reeks liedjes voor kinderen en orkest: Circuslied, voor de voorstelling 'Circus RoDolPho' door en met Remko Vrijdag; De schilderijenslurper voor de gelijknamige Muzikaal Verhaal-reeks op teksten van Sigrid Merx; Kijk naar mij voor de voorstelling 'Helden', op tekst van Maarten Bakker, eveneens met Remko Vrijdag; Beter dan alleen voor de voorstelling 'Willem & Wolfgang', geschreven door Vrouwkje Tuinman, met Remko Vrijdag en Rutger de Bekker en het "Soldaten-participatielied" voor de voorstelling 'De terugkeer van de soldaat', door Annechien Koerselman op l'Histoire du Soldat van Stravinsky.



Visie

Muziek verbindt!
Samen muziek maken, d.w.z. samen hetzelfde spelen en zingen of in samenwerking iets groters tot stand brengen, is een prachtige en waardevolle ervaring. Je luistert naar elkaar, reageert op elkaar. Soms is het nodig dat je initiatief neemt en op de voorgrond treedt, soms dat je je terughoudender opstelt en anderen de ruimte geeft en ondersteunt. Vaardigheden die op vele levensgebieden bijzonder betekenisvol zijn.
Een samenleving functioneert naar mijn overtuiging beter naarmate er meer muziek wordt gemaakt!


Muziek, een ontdekkingsreis!
Onbekend maakt onbemind. Als je de moeite neemt om muziek te leren kennen - of het nu om een specifiek stuk gaat, om een bepaald instrument, of om een genre -, dan merk je vroeg of laat dat ze tot je gaat spreken.
Smaak ontwikkel je. Wie op jonge leeftijd (maar ook later!) veel verschillende smaken krijgt aangeboden, zal al snel meer nuances kunnen onderscheiden, waarmee zich een rijkere smaakervaring ontwikkelt, ook in muziek.
Verschillende soorten muziek appelleren aan verschillende aspecten van jezelf. Muziek kan je van jezelf bewust maken, jezelf beter doen leren kennen. Muziek kan een ontdekkingsreis zijn!



NIEUWS:

Couscous & Kaas

Deze week gaat de orkestversie van Couscous & Kaas bij het Gelders Orkest!
22/3 Nijmegen, 23/3 Arnhem en 24/3 Apeldoorn.


Turandot

Op 8 april is het kinderkoor van Zingen bij de Opera te horen met een nieuwe bewerking van Turandot, in een regie van Esther Linssen. Arrangement: Toek Numan. Teksten: Arend van Dam / Esther Linssen.


123ZING

In januari maakte Toek een arrangement van een liedje van Jeroen Schipper voor 123ZING, een populaire interactieve muziekmethode voor het lager onderwijs. In het liedje worden één voor één de instrumenten van het orkest voorgesteld. Een mini-versie van het Gelders Orkest speelde het in. Binnenkort te beluisteren op 123ZING.NL!


Symfonie voor Angsthazen en Durfals met het Nederlands Blazers Ensemble. Foto: Goedele Monnens

Symfonie voor Angsthazen en Durfals met het NBE

Vrijdag 25 november 2016 trad het Nederlands Blazers Ensemble samen met 600 vluchtelingenkinderen en asielzoekers op in Het Concertgebouw in Amsterdam. In het project Eigen-Wijs van VluchtelingenWerk Nederland is het de bedoeling dat jongeren uit de opvanglocaties uit hele land meer zelfvertrouwen en grip op hun eigen leven krijgen. “Onbezorgd zingen is voor veel kinderen van vluchtelingen niet weggelegd. Ze krijgen al jong te maken met oorlog, geweld, onderdrukking en doodsangst,” zegt Dorine Manson, directeur VluchtelingenWerk Nederland. Op verschillende AZC-scholen krijgen de kinderen muziekles om beter te kunnen wennen aan hun nieuwe omgeving. Deze 600 kinderen waren maandenlang hard aan het repeteren om het concert een zo groot mogelijk succes te laten worden. Op 25 november voerden ze de Symfonie voor Angsthazen en Durfals uit, samen met het NBE.

Foto: Goedele Monnens (in opdracht van VluchtelingenWerk Nederland)